- Onderzoeksbureau Guidehouse Insights heeft een lijst opgesteld met beste bedrijven op het gebied van autonome technologie voor auto’s.
- Tesla haalde de top 10 niet. Het bedrijf van Elon Musk bleef steken op de zestiende plaats.
- Dat komt niet overeen met het aanhoudende vertrouwen van Musk in de zelfrijdende technologie van Tesla.
- Lees ook: Elon Musk wil naar productie van 20 miljoen Tesla’s per jaar, maar kondigt geen nieuw model aan bij grote presentatie
Een nieuw lijstje van de beste bedrijven voor de technologie achter zelfrijdende auto’s bevat dit jaar een hoop bekende namen in de top 10. Maar Tesla zit daar niet bij.
Sterker nog, Tesla kwam op de laatste plaats van de 16 bedrijven die onderzoeks- en adviesbureau Guidehouse Insights heeft meegenomen in de jaarlijkse evaluatie van de grootste namen die aan zelfrijdende technologie werken. Verrassend is dat Tesla in 2020 en 2021 op soortgelijke lijsten ook op de laatste plaats stond.
Dit jaar keek Guidehouse naar bedrijven die zelfrijdende technologie ontwikkelen voor lichte voertuigen, en niet specifiek naar autofabrikanten die deze technologie mogelijk gaan toepassen in hun eigen voertuigen.
De vraag is dan wel waarom Tesla, een autofabrikant die zelfrijdende technologie voor zijn eigen auto’s ontwikkelt, in de lijst staat. Maar dat terzijde.
Om tot de lijst te komen, keek Guidehouse naar factoren zoals de visie van het bedrijf, de plannen om de markt te betreden, productiestrategieën, partners, de technologie, commerciële gereedheid en meer. Het plaatst de bedrijven in vier categorieën: leiders, kanshebbers, uitdagers en volgers.
Veel bedrijven in de lijst hebben het op dit moment niet heel makkelijk. Ze hebben te maken met verminderd vertrouwen in de haalbaarheid van zelfrijdende technologie, waardoor er minder investeringen worden gedaan.
Daarnaast lijken de uitdagingen zich gaandeweg alleen maar verder op te stapelen, waardoor er minder snel significante vooruitgang wordt geboekt.
Argo AI, dat werd gesteund door Ford en Volkswagen, moest de deuren al sluiten. En Cruise, onderdeel van Amerikaanse autofabrikant General Motors, werd onder de loep genomen door de Amerikaanse toezichthouder NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration).
Ondertussen kijkt men bij Aurora naar een mogelijke overname en stuurde de autonome bezorgdienst Nuro een vijfde van het personeel de laan uit. En ook Waymo, die in de top drie van de lijst staat, heeft het niet makkelijk en deed een tweede ontslagronde.
Dit geeft wellicht een beetje een negatief beeld van de tak van sport, maar volgens Guidehouse liggen er op korte termijn nog grote kansen. Zo willen Motional, Zoox, en Mobileye dit jaar diensten lanceren waarbij bestuurders niet nodig zijn. En Cruise, Baidu, en AutoX doen dit al en testen al commercieel met robottaxi's
De leiders zijn Mobileye, Waymo, Baidu en Cruise. Tesla is de enige volger in de lijst door lage beoordelingen op het gebied van strategie en uitvoering. Het bedrijf ligt al langer onder vuur voor zijn 'Full Self-Driving' en Autopilot-technologie.
CEO Elon Musk van Tesla belooft al jaren dat zijn voertuigen binnenkort volledig autonoom kunnen rijden. Ondertussen heeft de autofabrikant de prijs voor het Self-Driving-pakket flink verhoogd naar 15.000 euro, terwijl het dit nog niet levert.
Op dit moment werkt Tesla's variant van de zelfrijdende technologie nog op het tweede niveau van SEA-lijst van autonoom rijden. Dat houdt in dat bestuurders altijd aandacht moeten hebben op de weg en moeten kunnen ingrijpen als dat nodig is. Daarmee is het vergelijkbaar met de technologie die Ford en GM met respectievelijk BlueCruise en Super Cruise implementeren.
Dit is de volledige lijst:
- Mobileye
- Waymo
- Baidu
- Cruise
- Motional
- Nvidia
- Aurora
- WeRide
- Zoox
- Gatik
- Nuro
- AutoX
- Autonomous A2Z
- May Mobility
- Pony AI
- Tesla